Itagaki: PlayStation 4 PRO Is Just Rhetoric, Was Developed To Support VR

Tomonobu Itagaki says current consoles are not powerful enough to handle virtual reality.

Posted By | On 19th, Nov. 2016 Under News


ps4-pro

While there are definitely some who believe the PS4 Pro and upcoming Xbox Scorpio are good for the video game industry, there is at least one developer who believes the entire point of these newest consoles are simply to cater to the needs of VR. That developer is Tomonobu Itagaki who is the creator of popular games like Ninja Gaiden and Dead or Alive.

In a recent interview with Polygon, Itagaki talked about his latest project, The Devil’s Third and what he thinks the point of the new consoles are. He first talked about how he’s not sure where the future of consoles lies which that led to his comments about VR and the PS4 Pro and Xbox Scorpio.

“PlayStation 4 Pro is just rhetoric. The current gen doesn’t have enough power to support VR, so they’re releasing it to support VR. I’m going to get in trouble again for saying this, aren’t I? Microsoft and Sony are going to be on my case for saying shit like this. PS4 Pro is not really their motivation. VR, which is what the upgrade is for, requires a lot of processing power.”

This certainly isn’t the first time someone has made claims that the newest consoles, which are not a full generation past the PS4 and the Xbox One, are being released out there for VR. Considering Itagaki’s many years in the video game industry, it’s worth giving his words further thought. But what are your thoughts on this? Let us know in the comments below.


Awesome Stuff that you might be interested in

  • Mark

    Love this guy’s games. It’s a shame he got kicked out of Team Ninja, ugghh. As for VR on console, I don’t think Microsoft’s all in for it. I think Sony and Microsoft are right, consoles are still one of the only electronics that doesn’t see annualized upgrades, and I’m seeing more excitement about these mid-gen systems than I’m seeing backlash, so that says sumthin. Anyway I disagree wit em, these new consoles will bring not only VR, but 60fps on some games and higher resolutions and/or higher settings, than base models. I want another Ninja Gaiden from Itagaki tho, one of the fastest and toughest slashers ever, and intelligent enemies. Dam I’d love a remake or proper sequel.

    • quantum

      Ninja Gaiden was hands down my favourite Xbox game, it was frigging awesome and at the time blew every other ninja game clean out of the water. After reading this interview last week I got all nostalgic and bought the game again for £3 off EBAY. I’m going to dust off the OG xbox and go through it again when I have time.

    • Mark

      Yessir! I need a new one!

    • Alistein

      He wasn’t kicked out he left because he had a falling with the Tecmo head. As for NG it hasn’t been good since he left and doesn’t seem to be a hot commodity for Tecmo any more.

    • Mark

      Yeah I know he left. But it kinda feels like they were pushing him due to their in-fighting. Lemme ask u Alistein, was the problem that Team Ninja didn’t want to pay him some promised coin? I forgot dude. And yeah man I need him to work on a current gen ninja game, sumthing like Shinobi….dam I’d love that!

    • Alistein

      I think there was a similar kind of strife like the one Konami had with Kojima. In both their cases they seem to be becoming popular and the main face of their respective companies, Itagui’s games put Tecmo on the map and made them quite profitable it also established a strong partnership with MS. Itagaki capitalized on the power of the original Xbox for Ninja Gaiden ,and the DOA series and all of a sudden he was like one of the pillars of Xbox this might have threaten the leaders if they feared he might attempt a take over also it was said he was arrogant.
      As for games I also would hope for a triple A partnership with MS or EA as I think that will be best.

    • Mark

      Good stuff. Great insight. I wish this guy could come bak, I’d love for Microsoft to build a studio with him

    • Alistein

      I would too, I would really like to see what he’s capable of with proper resources. He definitely had some interesting ideas like the canceled project progressive and Code Cronus

  • joseph e

    Why is this news. The only reason there is a ps4 pro is because psvr.

  • Holeybartender

    Sure,VR wasn’t made to work on a base PS4…oh yea,IT DOES!

    • Hvd

      it runs like crap just like the ps4 pro does..lol

    • LifeOnMars

      “The green eyed monster rears it’s ugly head”

    • Hvd

      the truth is a troll…lmao the ps4o is garbage.

    • LifeOnMars

      Oh , if it only had an Xbox badge.

  • Hvd

    as we have said from the start…lmao

  • Mr Xrat

    More Xgimp fury from the usual halfwits.


 

Copyright © 2009-2015 GamingBolt.com. All Rights Reserved.